Blog:

Het belang van webdevelopment

Het belang en de essentie van webdevelopment

Natuurlijk heeft uw bedrijf een website! Maar heeft u wel eens kritisch gekeken naar uw eigen website? Durft u kritische vragen te stellen? Wat wilt u bijvoorbeeld bereiken met uw website? En is uw bedrijf er echt klaar voor als die doelen worden bereikt?

 

Het is belangrijk om regelmatig kritische vragen te stellen over de middelen die uw bedrijf inzet om tot meer omzet en een grotere naamsbekendheid te komen. Een goede website is een van de onderdelen daarvan, maar het proces om tot die website te komen – het webdevelopment – is een minstens zo belangrijk traject. In deze blog leggen wij u uit waar u aan moet denken bij webdevelopment.

 

Benieuwd naar praktische voorbeelden? Een greep uit onze cases

 

 

 

 

7 stappen in webdevelopment

Stap 1. Wat is het doel van uw website?

De eerste vraag die u aan uzelf moet stellen is niet of u een nieuwe website nodig heeft, maar waarom uw bedrijf behoefte heeft aan een (nieuwe) website. Valt de omzet tegen, en hoopt u door een nieuwe website een nieuwe klantenkring aan te boren? Wilt u meer naamsbekendheid, en moet een nieuwe website vooral zorgen voor meer leads naar uw website? En als de gestelde doelen zijn bereikt, is uw bedrijf dan klaar voor de (nieuwe) werkzaamheden die daaruit volgen? Dit zijn belangrijke vragen om te overwegen en voor uzelf inzichtelijk te maken.

 

Stap 2 Een nieuwe website of een update?

Als u goed heeft nagedacht over het doel van uw website, is het tijd voor de volgende stap; heeft u een nieuwe website nodig om de door u gestelde doelen te bereiken, of is de opzet van uw huidige website prima, maar zijn er wat (kleine) aanpassingen nodig om uw website te optimaliseren? De ontwikkelingen op het gebied van webdevelopment gaan ontzettend snel. Daarom kan het heel goed zijn dat technische of grafische mogelijkheden die er een aantal jaren geleden nog niet waren, uw website nu net een stapje hogerop helpen. Daarbij kunt u denken aan de manier van scrollen (onepage of parallax), responsiveness, de integratie van (bewegend) beeldmateriaal of specifieke tools die ervoor zorgen dat uw website gebruiksvriendelijker is.

 

Stap 3 Van grondige analyse tot marketing- en organisatieadvies

Als u tot de conclusie bent gekomen dat uw website een upgrade nodig heeft (of dat nu om een volledig nieuwe website gaat, of om een apk voor uw huidige website) dan is het tijd om goed na te denken over de opzet en het functioneren van uw bedrijf. Uw (nieuwe) website moet immers naadloos aansluiten op uw bedrijf. Daarbij is het belangrijk om de volgende vragen te overwegen: Hoe functioneert uw bedrijf, en welke rol heeft uw website daarin? Wie is uw doelgroep en hoe bereikt u meer mensen met uw website? Hoe wordt uw merk ervaren en maakt u waar wat u belooft?

 

Is uw organisatie er klaar voor als een nieuwe website tot meer leads leidt? Wie gaat de website beheren en wie regisseert de marketingactiviteiten? Is er voldoende personeel voor de extra werkzaamheden die voortvloeien uit de extra aandacht voor uw bedrijf? Of moet u (tijdelijke) inhuur van marketingspecialisten overwegen?
Als u goed heeft nagedacht over bovenstaande zaken is het tijd voor de volgende stap, een goed doordachte marketingcampagne.

 

Wie is uw doelgroep en hoe bereikt u meer mensen met uw website?

 

Stap 4 Het belang van een goede marketingstrategie

Een website is het meest effectief als het deel uitmaakt van een strategische online-marketingcampagne. Dat is een plan waarin stap voor stap wordt uitgewerkt hoe en met welke middelen uw bedrijf zich online profileert, onder de aandacht komt en in beeld blijft.

 

Zorg ervoor dat u op de hoogte bent van de trends in uw branche en speel daarop in. Als uw bedrijf relatief onbekend is, zorg dan voor meer bekendheid door remarketing en banneradvertenties. Zorg ervoor dat u aanwezig bent op de social media en denk erover na hoe u ervoor kunt zorgen dat nieuwe bezoekers van uw site ook echt nieuwe klanten worden.

 

Een goede website is veel meer dan een pagina op het wereldwijde web. Het is een van de middelen om de naamsbekendheid van uw merk te vergroten (brand awareness), en het is een belangrijk onderdeel van een online-marketingcampagne.

 

Stap 5 Gebruikerservaring als uitgangspunt voor uw design

Zorg ervoor dat u goed nadenkt over het doel van uw website en over het verhaal dat u wilt communiceren aan uw klanten. Daarna bedenkt u een manier om uw bedrijf onder de aandacht van het online publiek te brengen en te houden. Pas dan is het tijd om te gaan bouwen aan een nieuwe website.

 

Wees er daarbij van bewust dat de vormgeving van de website altijd ondergeschikt is aan de gebruikerservaring. Een website kan er heel mooi uitzien. Maar als een klant te veel moeite moet doen om te krijgen wat hij wil, bijvoorbeeld te vaak moet klikken om de gewenste informatie te vinden, dan surft hij zo weer verder naar een van de concurrenten. Denk er dus goed over na hoe een bezoeker op uw website wil navigeren en welke relevantie informatie hij meteen moet zien.

 

Naast dit interaction design is ook het visual design van uw website niet onbelangrijk, het is de eerste indruk die een klant van uw bedrijf heeft. Denk goed na over de kleuren die u gebruikt, en over het lettertype en de leesbaarheid daarvan.

 

Stap 6 De essentie van goede content

Het uiterlijk van uw website is de eerste indruk bij (potentiële) klanten, maar een mooi smoeltje zonder (of met slechte) inhoud, zorgt ervoor dat gebruikers afhaken. Denk daarom goed na over het contentdesign, welke boodschap wilt u communiceren en spreekt u de taal van uw doelgroep? Kijk ook naar wat uw klant wil weten, en formuleer dat in duidelijke taal. Zorg ervoor dat de informatie op uw website volledig is, maar niet te uitgebreid. Uw klanten moeten snel en makkelijk kunnen vinden waar ze naar op zoek zijn. Denk daarbij ook goed na over de zoekwoorden waarmee uw website via zoekmachines wordt gevonden, dat helpt om meer nieuwe bezoekers naar uw website te krijgen.

 

Denk goed na over het contentdesign, welke boodschap wilt u communiceren en spreekt u de taal van uw doelgroep?

 

Stap 7 Een afbeelding zegt meer dan duizend woorden

Als de basis voor uw website is gelegd, is het tijd om na te denken welke middelen uw klanten kunnen helpen om meer inzicht te krijgen in uw product of dienst. Een afbeelding zegt soms meer dan duizend woorden, en goed beeldmateriaal is een essentiële ondersteuning van informatie. U kunt kiezen voor stilstaande beelden in de vorm van foto’s, maar ook bewegende beelden, bijvoorbeeld een film over de essentie van uw product, geven op een unieke manier een kijkje in uw bedrijf. Daarmee biedt u bezoekers een online ervaring van uw product en/of dienst.

 

BrandDogs – De Rijk is u graag van dienst!

Al met al komt er heel wat kijken bij het ontwerpen van een website. Een website is het visitekaartje van uw bedrijf; het vertelt de bezoekers wie u bent en wat uw onderneming te bieden heeft. Het is een manier om potentiële klanten als het ware te laten proeven van uw bedrijf. Om ervoor te zorgen dat potentiële klanten uw website vinden en dat de naamsbekendheid van uw bedrijf wordt vergroot, is het belangrijk dat uw website onderdeel is van een goed doordachte marketingcampagne. Zowel bij het opzetten en uitwerken van een marketingcampagne als bij het ontwerpen en invullen van een website is BrandDogs – De Rijk graag uw adviseur. Wij begeleiden en adviseren het hele proces van webdevelopment en hebben ruime ervaring in marketing- en organisatieadvies. Daarbij kunnen wij zorgen voor marketingspecialisten die u helpen om uw (nieuwe) website in de markt te zetten.

Kvk: 61040398
BTW-nummer: NL854177632B01

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten