Blog: Corporate Identity

Het belang van een juiste identity!

Iedereen is ervan overtuigd dat een sterke identiteit voor jouw bedrijf of merk van groot belang is. Een pakkende naam, een duidelijk logo en dito huisstijl zijn daarbij belangrijk. Het is meestal de eerste kennismaking met jouw product. Hoe zorg je dat met die eerste indruk wordt gezien?
Visuele herkenning is hierin een belangrijke gegeven voor mensen. Een goed logo wat aan alle gewenste eisen voldoet zal zijn werk doen. Elke organisatie heeft een bepaalde huisstijl / identiteit, de zgn. corporate identity. Het is de presentatie van een organisatie: het afgeven van signalen waarmee de organisatie haar eigen unieke kenmerken blootgeeft door middel van gedrag, communicatie en symboliek. De corporate identity beïnvloedt het imago van de organisatie en dus de beeldvorming bij de doelgroepen. Bij een organisatie die zich een juiste corporate identity heeft aangemeten, zullen ook de fysieke waarden van het bedrijf letterlijk bijdragen.

 

Wat zegt een logo?

Communiceren is de kunst van het weglaten. Een logo zorgt als het goed is voor directe herkenning; vaak nog eerder dan de naam van een bedrijf of merk. Het is daarom goed om te bedenken wat je wilt bereiken met een logo. Welke boodschap straalt je logo uit? En kun je er een bepaalde sympathie mee bewerkstelligen?
Veel merken kiezen voor een woordmerk. De naam vormt dan ook het logo. Denk aan bijvoorbeeld Honda, Philips en Sony. Voorheen zagen we bedrijven of merken meer als een autoriteit. Grote kapitale letters vormden hun logo. Onder invloed van internet is dat behoorlijk veranderd. Bedrijven willen minder afstand creëren tot hun klanten. Dit resulteert wat de grafische vormgeving betreft in totaal een andere aanpak. Kapitalen worden bijvoorbeeld meer en meer vervangen door onderkast letters.

 

Waarom is een huisstijl belangrijk?

Door een huisstijl te ontwerpen die past bij de identiteit van de organisatie en deze eenduidig door te voeren in alle communicatie-uitingen, zal de naamsbekendheid van de organisatie versterkt worden.
Daarnaast zullen de eigen medewerkers meer het ‘wij-gevoel’ krijgen en daardoor de identificatie vergroten. Je wilt per slot van rekening ‘bij die leuke club’ horen.
Daarnaast zal je je met een juiste huisstijl als organisatie beter onderscheiden ten opzichte van de concurrentie. De huisstijl is een belangrijk onderdeel van de eigen identiteit en het imago waar uiteindelijk de doelgroep zich kan herkennen.

 

Sterk merk

Een goed logo-ontwerp zorgt voor een hoge herkenbaarheidsfactor en zorgt ervoor dat een logo of merkbeeld een juiste beleving mee krijgt. Goede logo’s hebben vaak door hun ‘keep it simple’ iets unieks. Een logo moet te allen tijde herkenbaar zijn: in het schap, van dichtbij of veraf, op een wagenpark, op on- en/of offline toepassingen, noem maar op. Een leuk voorbeeld is het logo van Nike, een simpel maar doeltreffende ‘swoosh’. De perceptie met een logo of beeldmerk wordt vooral beïnvloed door de waarde die mensen geven aan een merk. Alleen daardoor kan een goed beeldmerk een sterk symbool worden.

 

Waar moet een sterk logo aan voldoen?

Uitaard gaat het er om waar een (company) logo of (product) logo/beeldmerk voor gebruikt wordt. Hebben we het over een producent van printers of gaat het om een foodproduct waarbij ‘het merk’ zijn werk in het schap moet waarmaken? Welke doelgroep moet worden aangesproken? Bij jongeren communiceer je anders dan bij de 50+’er. En hebben we het over mannen, vrouwen of genderneutraal?

Gebruik je al dan niet een frame, label of kader die in zekere zin een gevoel van zekerheid en meer merkbeleving geeft, of stap je daar juist van af? Gebruik je organische vormen die beter blijven hangen of gebruik je strakke zakelijke vormen?

Een logo of beeldmerk moet spanning oproepen en tijdloos zijn. Een strak typografisch logo met herkenbaar beeldmerk zoals we zo’n vijftien jaar geleden hebben ontworpen voor de gemeente Franekeradeel is hier een goed voorbeeld van.

 

 

 

 

Een goed logo of beeldmerk is dus van wezenlijk belang voor een organisatie. Bij BrandDogs weten wij precies hoe we dat moeten invullen. Of dat nu gaat om een restyling van een bestaand logo of merk of een totaal nieuw concept voor zowel offline als online toepassingen. Een vrijblijvend gesprek kan heel verhelderend zijn en deuren openen naar betere resultaten.

 

Interesse in een kop koffie en creatief gesprek? Maak uw interesse dan kenbaar middels ons contactformulier.

Kvk: 61040398
BTW-nummer: NL854177632B01

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten