Blog: webdevelopment

Een nieuwe website? Alleen een nieuw jasje, of ook een boost in effectiviteit?

‘U wilt een nieuwe website? Ok, dan gaan we dat regelen’. Of het nou gaat om een site in een nieuw jasje steken, een compleet nieuwe site of een aanvulling met een webshop; wanneer u een nieuwe site wilt, hebt u daar al direct een visueel idee bij. ‘Die kleuren maken samen een ‘lekker’ stijltje, een sfeervolle afbeelding daar en wat quotes erbij en klaar’. Met een website in een nieuw jasje is niks mis. U hebt uw verhaal al uitgedacht, uw usp’s op een rij, uw diensten overzichtelijk et cetera. Maar is het wel de goede weg? Hebt u bijvoorbeeld al stilgestaan bij de vraag wie uw site ook daadwerkelijk gaat beheren en hoe houdt u deze dynamisch? En misschien wel de belangrijkste vraag: hebt u überhaupt wel een nieuwe website nodig?

 

Het klinkt misschien raar, maar de vraag of u een nieuwe website nodig hebt is geen gekke. Voordat wij – uiteraard met alle liefde – met uw opdracht aan de slag mogen gaan, zou het best kunnen zijn dat uw website goed is. Wellicht dat u alleen toe bent aan een nieuw jasje, maar of daarmee uw omzet groeit is zeer de vraag. Wat zijn de trends, hoeveel mensen uit de doelgroep kennen u al en hoe zien zij u (brand awareness en brand image)? U wilt een website op maat en wij willen graag maatwerk leveren. Door middel van verschillende onderzoeksmethodieken zetten we de eerste cruciale stappen, zonder te weten of u überhaupt een website nodig hebt. Misschien sluit een online marketingcampagne beter aan.

“Hebt u überhaupt wel een nieuwe website nodig?”

Na een grondige analyse voorzien wij u van marketing- en organisatieadvies. Daarbij brengen wij het volgende in kaart:  uw operationele zaken, hoe uw merk wordt ervaren en of uw organisatie in staat is uw beloftes waar te maken. Aangezien dit blog gaat over webdesign, gaan we er gemakshalve van uit dat de conclusie luidt: ‘wij adviseren u een nieuwe website met functionaliteiten A en C.’  Top! Dan is het nu tijd om het kladblok te pakken en de site te schetsen… toch?

 

 

Is uw organisatie wel klaar voor de nieuwe site?

Het is de droom van elke ondernemer: een nieuwe website of webshop die direct rendement oplevert en de orderpickers overuren laat maken. Wellicht zal de werkelijkheid niet helemaal met uw droombeeld overeenkomen, maar hebt u er wel bij stilgestaan wat een nieuwe renderende site met uw organisatie kan doen? Voordat de schetspen op het papier wordt gezet, denken wij een aantal stappen vooruit en gaan we van een aantal scenario’s uit. Is uw personeelsbestand toereikend genoeg om de website te laten optimaliseren, hebt u iemand op een marketingpost zitten waar webbeheer in het takenpakket kan worden toegevoegd, kan u(w organisatie) omgaan met de handling van webshopverkoop et cetera. Uiteraard is dit toekomstmuziek, maar dit dient wel doordacht te worden. Wanneer het zich voordoet, is het namelijk al te laat. Mocht uw organisatie er niet helemaal klaar voor zijn, dan kunnen wij dit met behulp van detachering of support met een wervings- en selectieprocedure eenvoudig invullen. Geen man overboord dus. ‘Mag de schetspen er nu wel bij?’ Ja! Nu wel :).

 

 

Benieuwd naar praktische voorbeelden? Een greep uit onze cases

 

 

De gebruikerservaring

Tijd te designen! Indien u veel (geschreven) content heeft, kan het tegen uw zere been stoten wanneer er in het nieuwe design geen rekening mee wordt gehouden. Voor thema A moet een webpagina komen, voor thema B ook en dan het liefst aparte ruimte voor appendix C en D. Hoewel de term anders doet vermoeden, gaat het bij webdesign niet altijd om hoe een webpagina is vormgegeven. Voor een restaurant is een telefoontje de belangrijkste vorm van conversie, een knop om direct te bellen staat al in de Google resultaten. Helaas voor de bezoekersstroom, maar wel een plus voor de gebruikerservaring.

 

De gebruikerservaring is afhankelijk van diverse expertises zoals

  • interaction design – hoe navigeert een bezoeker op je website en wat is de relevante informatie;
  • visual design – de visuele samenstelling en daarmee eerste indruk van je website;
  • contentdesign – Wat is de primaire boodschap en hoe kan daar de juiste hoeveelheid aandacht aan gegeven worden?

 

Wat de uitkomst van ons adviesrapport ook is: de gebruiker staat centraal. Het inzicht in de behoeften en gedrag van de klant is het fundament van het ontwerp. Dat kan echter wel per onderneming verschillen. Komt uit ons rapport naar voren dat de site een faciliterende functie nodig heeft (het kunnen kopen van een product) of een profilerende functie (het overbrengen van een boodschap of merkwaarden)? De balans is afhankelijk van de primaire propositie van de organisatie. Het gaat niet om goed of fout maar waar in het ontwerp en interactie de nadruk ligt.

 

Het ontwerpproces

Ook voor design kunnen doelstellingen worden geformuleerd. Welke doelen moeten er vanuit designperspectief worden bereikt? In de praktijk ervaren uw klanten bijvoorbeeld dat ze teveel moeten klikken om bij de juiste informatie te komen. Een concreet doel kan zijn dat iedere bezoeker in maximaal drie clicks zijn doel moet kunnen bereiken. Het gaat om het simplificeren van de algemene gebruikerservaring alvorens te focussen op de conceptontwikkeling. De stap om tot een tastbaar prototype te komen.

“Design is ook het stellen van doelen”

Het verhaal moet tastbaar zijn en bestaat uit content (wat wordt er verteld) en vorm (hoe wordt het verteld). Juist doordat contentmarketing opkomt, veranderen sites in contentmachines die leads en sales moeten genereren met als aanjager social media en zoekmachineoptimalisatie.

 

Responsive

En dan hebben we het niets eens over ‘responiveness’ gehad. Een term dat u ongetwijfeld anno (bijna) 2018 bekend in de oren klinkt. Moeten deze designs dan anders? Wanneer de bezoeker op de site belandt, moet de content duidelijk, compleet en gebruiksvriendelijk zijn. Dit wordt inderdaad op een andere manier per device gepresenteerd, maar het belangrijkste is: het doel blijft hetzelfde.

 

Webdevelopment. Dit is een verzamelnaam die wordt gebruikt voor alles wat met een website te maken heeft. Dit betreft het beheer, programmeren en webdesign.

Kvk: 61040398
BTW-nummer: NL854177632B01

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten