Blog

Packaging design

Het NL Packaging Event: een wereld vol inspiratie!

Om inspiratie op te doen, op de hoogte te blijven van nieuwe ontwikkelingen en om te netwerken komen wij zo nu en dan uit ons hondenhok en gaan wij op onderzoek uit! Om die reden gingen wij, Heleen en stagiaire Marlein, gisteren naar het NL Packaging event in de Rijtuigenloods in Amersfoort. Op dit event komen bevlogen sprekers, trendwatchers, innovatieve verpakkingsontwikkelaars en designers die merkverhalen vertalen naar verpakkingen (dus wij!) samen. Beter kan niet!

 

We zijn goed verwend met samples, zoals proefjes voor gevouwen verpakkingen, verschillende soorten (zelfklevende) etiketten en manieren waarop folie gebruikt kan worden. Dan hebben we het nog niet eens gehad over de give away zoals een gratis zonnebril of de lekkere chocola :). We hebben verschillende goede en verdiepende gesprekken gevoerd in vele stands waarna we ons naamkaartje hebben laten scannen. Wat een handige manier om goed te kunnen netwerken en ideaal om nog meer interessante samples toegestuurd te krijgen. Handig systeem!

 

Naast het voeden van ons creatieve brein met technieken en materialen draaide ons beursbezoek vooral om het bijwonen van lezingen. Niet de minsten deelde hun kennis met ons zoals bijvoorbeeld Jason Kempen, werkzaam bij een internationaal opererend designbureau. ‘In een wereld van ontwrichting moeten merken zich vooral focussen op vooruitgang en dat het tijd is om gewaagd en moedig te zijn’. Een statement waar wij ons goed in kunnen vinden.

 

In ons werkveld maken wij veel mee dat klanten een idee hebben wat zij willen, puur bekeken vanuit design. Logisch zou je denken, maar dat is slechts een fractie van het totale besluitproces. Prof. dr. Victor Lamme, specialist in neuromarketingonderzoek, vertelde ons hier meer over. De meeste mensen doen en vinden niet wat ze zeggen. Iedereen maakt juist onbewust keuzes, wat het lastig maakt om een objectieve beoordeling te krijgen van een verpakking of een voorstel. Onderzoek laat namelijk zien wat de echte werking is van een verpakking, welke elementen bepaalde delen van de hersenen triggeren en door welke triggers een verpakking er echt uitspringt en dus uiteindelijk meegenomen wordt. Een verpakking heeft dus niet als doel alleen maar mooi zijn, maar de werking die een verpakking onbewust heeft op klanten speelt een heel belangrijke rol. Kijk, daar kunnen we wat mee!

 

Een andere lezing werd gegeven door niemand minder dan Prof. dr. Erik Scherder, bekend van onder andere De Wereld Draait Door. Uiteraard meer dan interessant deze man eens te ontmoeten. Als expert op het gebied van neuromarketing vertelde hij hier nog meer over. Want welke delen in de hersenen moeten we als ontwerper dan aanspreken? Welke delen moeten geactiveerd worden en hoe doe je dat dan? Wat gebeurt er in ons hoofd wanneer we iets zien wat we heel graag willen hebben? Op welke manier kunnen wij ons creatieve brein het beste activeren en gebruiken? Wij zijn een stuk wijzer geworden!

 

Wat ons in het algemeen opviel, was de boodschap die overal doorklonk; het is de tijd van durven, risico’s nemen en net anders zijn dan anders. Dit gebeurt door het product of bedrijf goed te onderzoeken en met het eigen verhaal en een goede strategie en concept sterk neer te zetten. De beeldtaal die daar aan gehangen wordt, is een taal die vernieuwend is en waarmee wordt opgevallen. Door te durven kom je verder. Dit zagen we ook terug in de trends van de verpakking awards. Eigen vormen en veel illustratief werk overheersten hier.

 

We hebben een leuke inspirerende dag gehad op een prachtige locatie waar zelfs de soep in een originele verpakking geschonken werd. We kunnen niet wachten om deze nieuwe kennis toe te passen!

 

Kvk: 61040398
BTW-nummer: NL854177632B01

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten