doelgerichte content

Hoe maak je

doelgerichte content?

Hoe maak je doelgerichte content?

Leestijd: 9 minuten

*Dit blog is erop gericht dat je als organisatie zelf een tabel kunt invullen om je content doeltreffender te maken. Dit tabel vind je onderaan dit blog.

 

Contentmarketing is een van de meest kostenefficiënte kanalen om je merkbereik op on- en offline gebied te vergroten. Een gestructureerde aanpak voorkomt het schieten van hagel en helpt je om je doelgroep op de juiste momenten te raken met de juiste boodschap. Doelgerichte content dus. Maar hoe maak je het nog doelgerichter? Het blijkt vaak dat organisaties zich teveel richten op een brede, onsamenhangende doelgroep waarmee eigenlijk niemand in concrete zin wordt aangesproken.

 

Het voorwerk: de kernboodschap
Om je verhaal goed te laten landen ontwikkel je een kernboodschap die kort de essentie weergeeft die je wilt overbrengen. Je maakt je content doelgericht door de kernboodschap zodanig te formuleren dat deze past bij de fase van de klantreis waarin de klant zich bevindt. De kernboodschap is de essentie die je wilt overbrengen op je (potentiële) klanten. Jouw kernboodschap heeft de functie dat deze de rode draad van je communicatie vormt en dus ook van de content die je maakt. Dit brengt consistentie in de content.

 

Echter, klanten spreek je aan op basis van waar zij zich in hun klantreis bevinden. Dus overwegen ze een aankoop, hebben ze al een voorkeur, zitten ze in een actie of heb je te maken met ambassadeurs? (Vergeten hoe het ook al weer zat? lees hier ons blog over de klantreis!).

 

Een boodschap bestaat uit twee elementen. De vaste waarden zoals de merkwaarden, visuele indentiteit, tone-of-voice en taalniveau. De flexibele waarden zijn bepalend en daar richt ik me in dit blog op:
1. verhaaltype
2. engagementniveau
3. persuasionstijl

 

1. Verhaaltype
Informerend
Bedrijven onderscheiden zich steeds meer door verhalen te vertellen, maar dat kan uiteraard op verschillende manieren. Is je klant in overweging om een product of dienst al dan niet aan te schaffen? Dan is het informerende verhaaltype aan te raden. Het hoeft niet alleen productgerelateerd te zijn, maar het kan ook gaan om het delen van kennis of inzicht te verschaffen.

 

Entertainment
In de awareness- en bindingsfase is het entertainmentperspectief raadzaam. Het oproepen van emoties door middel van grappige of beeldende verhalen. Klanten maken zo op een luchtige manier kennis met het merk of de organisatie, terwijl bestaande klanten blijven ervaren waarvoor je staat.

 

Instructieperspectief
Ook interessant is het instructieperspectief. Klanten waarderen how-to content doordat ze bijvoorbeeld door middel van een video leren om met een product om te gaan.

 

2. Engagementniveau
Hoe betrek je je doelgroep op het door jou gewenste niveau? Het trekken van iemands aandacht en diegene betrekken in een conversatie noem je engagement. Dit is vrij complex omdat de mate waarin je in staat bent dit te doen afhankelijk is van tijd, inhoud, plaats en de waarde die iemand hecht aan het onderwerp.

 

Het gaat over de aandacht van mensen. Je content dient mensen zodanig te boeien dat ze er aandacht aan willen geven (stickiness) en zich ertoe zetten om het tot zich te nemen/consumeren,

 

– Houd het eenvoudig
– Doe eens een keer iets anders!
– Wees concreet en geloofwaardig

 

Maak engagement meetbaar!
‘Hoeveel likes hebben we al?’ Likes, comments en shares zijn belangrijke indicators wanneer het gaat om het meetbaar maken van je engagement. Maar er zijn andere dimensies die veel meer zeggen dan enkel een ‘duimpje omhoog’. Wat zijn de statistieken van je websitebezoekers? Wat is de conversiegraad van je cta’s? Wordt je merk online genoemd door derden?

 

Engagement bestaat uit twee dimensies: betrokkenheid van klanten en controle vanuit het merk. Welke engagement kun je nastreven als organisatie?

 

– Publiceren: Enkel publicatie van artikel zonder mogelijkheid tot reageren;
– Reageren: De gelegenheid geven om te reageren. Via social en/of via website. Hierbij is wel veel controle vanuit het merk aanwezig;
– Betrekken: Inventariseren hoe doelgroep denkt over bepaalde kwestie en op basis daarvan content maken;
– Samenwerken: Werk samen met anderen. Soms kun je gezamenlijk content produceren en het per organisatie de wereld in slingeren. Zodoende profiteer je van extra bereik;
– User Generated Content (UGC): Over deze, door gebruikers samengestelde content heb je weinig controle want je bent er niet bij betrokken.

 

3. Persuasionstijl
Het kopen van een product of het afnemen van een dienst is niet altijd de som van een rationeel proces. Eigenlijk is dat opmerkelijk. Het zou logisch zijn om bijvoorbeeld aan de hand van een checklist de voors en tegens weg te strepen en op basis van de beschikbare informatie een weloverwogen keuze te maken. Maar niets is dus minder waar.

 

Met content kun je mensen beïnvloeden. Content draait om het toepassen van een strategie om de organisatiedoelstellingen te kunnen realiseren. Hoe kun je dat doen?

 

Wederkerigheid
Ken je het pepermuntje in het restaurant bij de kassa? Mensen zijn eerder geneigd iets te geven als ze zelf eerst iets ontvangen. Wederkerigheid dient als een soort ‘tegoed’ dat je hebt uitstaan bij iemand. Geef je iets weg, dan ontvang je eerder een tegenprestatie. Dat pepermuntje zorgt dus voor een fooistijging. Wederkerigheid met betrekking tot contentmarketing werkt ook zo. Stuur potentiële klanten een whitepaper, zet een bestaande klant in het zonnetje met een blog of biedt een gratis dienst met opwaardeermogelijkheden.

 

Schaarste
‘Slechts nog twee kamers beschikbaar!’ Die kamer moeten je dan maar snel boeken… toch? Door de schaarste van het product aan te geven (waarheid of niet) is men eerder geneigd een aankoop te doen of dienst af te nemen. Er zijn manieren om dit in je content op te nemen, door bijvoorbeeld je call to action hierop in te richten. Of een ‘limited edition’ van een bepaald product.

 

Autoriteit
Heb je een certificaat om te tonen of mag je een bepaald keurmerk voeren? Wees er niet te zuinig mee. Autoriteit uitstralen draagt bij aan het vertrouwen. Hiervoor is het raadzaam om externen te vragen om iets over je te schrijven of te vertellen. Maar ook onderzoeken presenteren die voor jouw branche interessant zijn.

 

Gunfactor
Mensen zijn snel geneigd ‘ja’ te zeggen tegen personen waarmee ze zich kunnen identificeren. Hoe groter de gunfactor, hoe groter de kans dat men een samenwerking ziet. Het is niet ‘wat’ je verkoopt, maar waarom je het verkoopt. Komt de ‘why’ overeen met die van de klant, stijgt de kans.

 

Mocht je de sympathie willen omzetten naar beïnvloeding, denk dan bijvoorbeeld aan een ‘tell a friend’-actie, een complimenteuze melding nadat men zich voor de nieuwsbrief heeft ingeschreven, of plaats foto’s van de medewerkers op de site. Heeft u onze roedel al gezien bijvoorbeeld?

 

Hoe werkt het in de praktijk?
Er valt zoveel te schrijven over doelgericht inzetten van content. Soms zegt een beeld meer dan duizend woorden (of 1.156 in mijn geval). Daarom onderstaand een voorbeeld van een reisorganisatie op basis van bovenstaande informatie.

 

Heb je hulp nodig om de juiste sturing te vinden? Bel of mail ons en dan prikken we snel een (koffie)moment om de juiste richting uit te stippelen!

 

Kvk: 61040398
BTW-nummer: NL854177632B01

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten